Hyperstorm: Heimot “reboot” englanniksi

Heimojen julkaisusta tulee ensi vuonna kymmenen vuotta. Projektina Heimot oli iso suupala ensimmäiseksi roolipeliksi – ehkä liiankin iso. Kokemattomana roolipelisuunnittelijana tuli tehtyä joitain hätiköityjä päätöksiä, jotka muuttivat omaa suunniteltua näkemystä pelistä merkittävästi. Joissain tapauksessa en vain osannut ilmaista itseäni oikein tai asiat jäivät muusta syystä puolitiehen. Näistä hampaankoloon jääneistä seikoista huolimatta, Heimoissa on myös paljon asioita, jotka mielestäni onnistuivat ja uskonkin, että tämän ansiosta Heimoista on tullut vuosien varrella osa suomalaista roolipelikulttuuria. Perustan näkemykseni siihen, että Heimoilla on edelleen oma pelaajakuntansa, ja kiitosta ja positiivista palautetta tulee säännöllisesti, joskin harvakseltaan.

Vuosien varrella Heimoista on ollut monta kertaa mielessä julkaista lisäosia tai toinen laitos, mutta olohuoneessa, portaiden alla tai tallissa kummitteleva kirjakasa ei ole uuteen laitokseen innostanut ja lisäosien tekoa lienee haitannut hampaankolossa jäytävät asiat, joita on ollut hedelmällisempää lähteä kokeilemaan ja korjaamaan uusien peliprojektien kautta.

Astraterran julkaisun jälkeen kävimme keskustelua Astraterraa kuvittaneen Hans Zenjugan kanssa scifi-roolipeleistä. Totesimme molemmat, että maailmasta uupuu yksi avaruusoopperaroolipeli, joka on henkistä sukua muun muassa Dungeons & Dragonsille ja Guardians of the Galaxylle Keskustelimme asiasta lisää ja tajusin ajatuksia sulatellessani, että se mistä juttelimme oli hyvinkin lähellä sitä, mitä Heimot alunperin oli. Ennen muutamia ratkaisevia päätöksiä.

Palasin Heimoihin ja listasin asioita, jotka täsmäsivät suunnitelmiemme kanssa ja huomasin palasien loksahtelevan luontevasti. Jopa paremmin Kuin Heimoissa. Lopputulos ei kuitenkaan ollut aivan sama kuin Heimot, ja tavoitteemme poikkesivat muutenkin tietyistä Heimojen valinnoista. Emme myöskään voideet käyttää käännösnimeä Heimoista, koska “Tribes” menee liian lähelle toista tunnettua scifi-peliä. Käännöksen tai uuden laitoksen sijaan tuntui siis luontevammalta kutsua tätä “rebootiksi” Hollywood slangin mukaisesti.

Tältä perustalta siis syntyi Hyperstorm. Seikkailuhenkinen avaruusoopperaroolipeli, joka sijoittuu Heimojen maailmaan, mutta tarkemmalla fokuksella.

Hyperstorm projekti on käynnistetty Heimojen ja Astraterran tapaan julkisena kehitysprojektina. Hyperstormin kehitysblogissa voi seurata miten pelisuunnittelu etenee ja Sinulla tai kenellä tahansa muulla on mahdollisuus vaikuttaa pelin kehitykseen, mutta lopullinen päätöksen teko pysyy kuitenkin pelinkehittäjillä, sillä onnistunut pelisuunnittelu ei ole demokraattinen prosessi. Ainakaan oman kokemukseni perusteella.

Pidän Ropeconissa sunnuntaina 17.5. klo 15-16 (sali 26) esitelmän, jossa kerron tarkemmin Hyperstormista, sen taustoista ja jatkosuunnitelmista.

Tervetuloa kuuntelemaan!

Voi tutustua ennakkoon ja seurata Hyperstormin kehitystä juuri kehitysblogissa: www.hyperstorm-rpg.com

Tai tykätä Hyperstormista Facebookissa

Miska tiedot

Isä, puoliso, pelisuunnittelija, roolipelikustantaja, voimaharjoitteluamatööri ja tubettaja.
Bookmark the kestolinkki.

Kommentointi on suljettu.